موضوعات برتر

سخن روز

کتابخانه

بایگانی

پربازدیدها

جستجو

پیوندها

کانال تلگرام

نوای وب

اهمیت حضور قلب در نماز

نماز از دید بزرگان سخنرانی نماز در قرآن حضور قلب و خشوع نماز در روایات حضور قلب و خشوع

حضور قلب اصل عبادت است چون قرآن می‌فرماید «وَأَقِمْ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی» طه/14 

نماز برای  یاد خداست. . . و یاد خدا با غفلت سازگار نیست. 

 

اهمیت حضور قلب:

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَیْنِ وَ لَمْ یُحَدِّثْ فِیهِمَا نَفْسَهُ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»(عوالی‏اللآلی، ج‏1، ص‏322)

اگر كسی دو ركعت نماز بخواند و توی این ركعت دلش جای دیگر نرود خدا همه گناهانش را می‌بخشد.

***************

یك نفر پرسید من از كجا بدانم كه شیطان راست است یا دروغ؟ به او گفته شد شما تصمیم بگیر دو ركعت نماز بخوان كه حواست جمع باشد اگر شك داری امتحان كن همینكه انسان نمی‌تواند این خیلی مسئله مهمی است. 

 

پیغمبر فرمود آدم دو ركعت نماز با فكر بخواند بهتر از عبادت شب تا صبحی است كه آدم حواسش جای دیگری باشد. 

 

خلاصه در اسلام مسئله توجه خیلی مهم است دل دادن به كار. نماز بی حضور قلب لاشه‌ای است كه روح ندارد. قرآن می‌فرماید وقتی كه مست هستید سر نماز نروید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ» نساء/43 تا بفهمید چه می‌گوئید. 

 

 

كسی كه نماز می‌خواهند ولی حواسش جمع نیست نمازش را در هم می‌پیچند مثل لحاف كهنه و پرت می‌كنند توی صورتش. روایت دیگری داریم كه می‌فرماید نماز می‌آید به صاحبش می‌گوید تو با این نمازی كه خواندی من را ضایع كردی خدا تو را ضایع كند خدا عمرت را ضایع كند جوانی‌ات را ضایع كند مالت را ضایع كند ولذا می‌بینی مال تو دود می‌شود عمرت تلف می‌شود.

 

 از سخنان حجة الاسلام قرائتی

برخورد با نماز بدون حضور قلب

نماز در روایات حضور قلب و خشوع

با نماز بدون حضور قلب چگونه برخورد می شود؟

الإمام الباقرُ والإمامُ الصّادقُ عليهماالسلام :

ما لَكَ مِن صلاتِكَ الاّ ما أقبَلتَ علَيهِ فيها ، فإن أوهَمَها كُلَّها أو غَفَلَ عن أدائها لُفَّت فَضُرِبَ بها وَجهُ صاحِبِها .

امام باقر و امام صادق عليهماالسلام :

تنها آن مقدار از نمازت بهره توست كه با توجّه قلبى همراه باشد . پس ، اگر كسى در همه نماز سهو كند (حواسش بكلّى پرت باشد) يا از اداى آن غفلت ورزد (به وقت نگزارد) آن نماز مچاله شده و به صورت صاحبش زده مى‏شود .

بحار الأنوار : 84 / 260 / 59 منتخب ميزان الحكمة : 326

بخش دوم روایات حضور قلب و خشوع

نماز در روایات حضور قلب و خشوع

 

 

بخش دوم روایات حضور قلب و خشوع

تاثير حضور قلب

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

مثل الصلوة و اعمال بنى ادم كرجل اتى مراغة فاتار عليه منها حتى امتلاء ترابا و دنسا ثم عمد الى غدير ماء طيب فاغتسل به فيذهب عنهه التراب و الدنس ، كذلك الصلوات الخمس تغسل عن العبد الذنوب اذا صلى الله من قلبه ؛

مثل نماز و اعمال آدم مثل مردى است كه در خاك بغلتد آن چنان كه سراپايش را خاك و كثافات فراگيرد، سپس به طرف آبگيرى كه آبش پاك است برود و در آن غسل نمايد و خود را شست و شو دهد و خاك و كثافات را از خود دور كند.اين چنين است نماز پنجگانه ، زمانى كه بنده با حضور قلب خدا را عبادت كند، كثافات گناه از وى شسته مى شود.

(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183)

 

 

لازمه غرق در نماز شناخت كامل خداوند است

عن محمد بن على بن الحسين - عليهم السلام - قال :

قلت لابى عبدالله - عليه السلام -: انى رايت على بن الحسين اذا قام الى الصلوة ، غشى لونه لون اخر، فقال لى : والله ان على بن الحسين كان يعرف الذى يقوم بين يديه ؛

امام سجاد (ع ) را ديدم كه هنگامى كه به نماز ايستاد، چهره اش را رنگى ديگر پوشاند.امام صادق (ع ) به من فرمود: (به خدا قسم ، على بن الحسين (ع ) كسى را كه براى او نماز مى كرد، مى شناخت ).

(علل الشرائع ، ص 88، به نقل از وسائل الشيعه ، ج 4، ص 685)

 

 

موانع حضور قلب

قال على - عليه السلام -:

لا يقومن احدكم فى الصلاة متكاسلا و لا ناعسا و لا يفكرن فى نفسه فانه بين يدى ربه و انما للعبد من صلاته ما اقبل عليه منها بقلبه ؛

در حال كسالت و چرت زدن نماز نخوانيد و در حال نماز به فكر خودتان نباشيد، زيرادر محضر خدا ايستاده ايد، به درستى كه آن مقدار از نماز بنده قبول مى شود كه قلبا به خدا توجه داشته باشد.

(بحارالانوار، ج 84، ص 239.وسائل الشيعه ، ج 4، ص 687)

 

 

 

 

 

بخش اول روایات حضور قلب و خشوع

نماز در روایات حضور قلب و خشوع

 

بخش اول  روایات حضور قلب و خشوع

خشوع زينت نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

الخشوع زينة الصلاة ؛

خشوع ، زينت و زيور نماز است .

(بحارالانوار، ج 77، ص 131)

 

 

تفاوت دو نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

ان الرجلين من امتى ليقومان الى الصلاة و ركوعهما و سجودهما واحد و ان ما بين صلاتيهما ما بين السماء و الارض ؛

دو نفر از امتم به نماز بر مى خيزند و ركوع و سجود را مانند هم به جاى مى آورند، اما تفاوت ميان نماز آنها از زمين تا آسمان است (و اين سخن اشاره به مرتبه خشوع آن ها است ).

(محجة البيضاء، ج 1، ص 341)

خشوع در نماز

قال الصادق - عليه السلام -:

اذا كنت فى صلاتك فعليك بالخشوع و الاقبال على صلاتك فان الله تعالى يقول : (الذين هم فى صلاتهم خاشعون ) ؛

هرگاه در حال نماز بودى ، بر تو باد به خشوع و توجه كامل به نماز، چون خداوند در قرآن مى فرمايد: (اهل ايمان كسانى هستند كه در نماز خشوع مى ورزند).

(فروع كافى ، ج 3، ص 300، ميزان الحكمه ، ج 5، ص 379.بحارالانوار، ج 84، ص 84، ص 260)

خشوع بدن

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:

مازاد خشوع الجسد على ما فى القلب فهو عندنا نفاق ؛

هرگاه خشوع بدن بر خشوع قلب و توجه آن به نماز افزون شد، اين عمل نزد ما دورويى محسوب مى گردد.

(تفسير صافى ، ج 2، تفسير سوره مؤ منون ، ص 126)