موضوعات برتر

سخن روز

کتابخانه

بایگانی

پربازدیدها

جستجو

پیوندها

کانال تلگرام

نوای وب

رخش می باید تن رستم کشد

جوانان جوان و نماز

نماز زيبا است و لكن از جوان زيباتر، نماز زينت است براي جوانان زيبنده تر، نماز سوزنده و شوينده گناهان است و براي جوانان بيشتر نماز كانال محبت الهي است و براي جوانان حركت در اين مسير ضروري تر، نماز بازدارنده از تباهي و منكرات است و براي جوانان اثرگذار تر، نماز سازنده جان، روح و روان است و براي جوانان سازنده تر، نماز قلبي دارد و قالبي! اگر به قلب ان راه يافتي به گنج عالم هستي دست يافته اي و اگر به قلب آن رسيدي به تدريج نقبي براي رسيدن به قلب آن خواهي زد! در روايت آمده است كه:

شخصي خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم رسيد و عرض كرد جواني است در مدينه در نماز جاعت شما شركت مي كند ولي گناه هم از او سرميزند. با او چه كنيم؟

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:

بگذاريد نمازهايش را بخواند بالاخره يك روز همين نماز او را به راه مي اورد و مدرسان او به سوي راه سداد و صلاح خواهد بود.1

نكته نابي كه از اين سخن ويژه پيامبر مي توان آموخت آن است كه:

براي مسجدي شدن و نماز خوان شدن جوانان سطح انتظارات را بايد پايين آورد از اصول اساسي و واجبات شروع كرد و به تدريج آنان را به فروع و نوافل آشنا ساخت، رخش مي بايد تن رستم كشد! از آغاز نبايد توقع سلمان شدن و اباذر شدن از آنان داشت بايد گام به گام آنان را آشنا ساخت تا چهره كريه گناه از رفتارآنان رخت بربندد و چهره زيباي عبوديت در رفتار آنان رخ بنمايد و اين كاري است كارستان، كه جلودار آن معلمان روحاني و مبلغان مذهبي هستند و مساجد بايد پايگاه آغاز چنين حركت هايي باشد.2        «ان شاءالله»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. مجمع البيان/طبرسي/ج7-8/ص285.

2.قسمتي از مقاله ابوالقاسم يعقوبي برگزيده هجدهمين اجلاس سراسري نماز.

جوان امروز و انتظار او از مساجد

مساجد جوان و مساجد جوان و مسجد

جوان امروز و انتظار او از مساجد

در وبلاگهای بسیاری پیرامون نماز و اهمیت آن از دیدگاه آیات و روایات بحث شده.

خوب است به برخی مشکلات روز نیز توجه کنیم.

امروزه آنچه مشکل اساسی در این بحث تلقی می شودُ عدم اعتقاد جوان به خدا و نماز و معاد به شکل سنتی آن نیست. مشکل اینجاست که چرا با وجود اعتقاد به بنیان های دینی جلوه های دین داری در جامعه ما آن گونه که باید پدیدار نشده است؟

مثلا؛ چرا جوانان ما توجهی به مساجد ندارند؟ آیا می توان گفت که آنها به طور کلی مساجد را قبول ندارند؟ و آیا اگر به مناسک و احکام خوب عمل نمی شود آیا می توان گفت که جوانان ما به طور کلی منحرف شدند؟

بهتر نیست به جای محکوم کردن جوانان و لاابالی تلقی کردن آنها نیم نگاهی به مجموعه کارگزاران حوزه تبلیغات دینی و گروه های مرجع دینی بنماییم؟ آیا تا کنون برای شناخت روحیه، انتظارات و واقعیت های فکری و رفتاری جوان امروز کار جدی صورت گرفته؟

آیا مساجد و مراکز دینی متناسب با واقعیات و انتظارات نسل جوان اداره می شود؟ آیا منابع انسانی مساجد مثل امام جماعت، خادم، مؤذن، هیئت امنا و دیگران متناسب با واقعیت ها جذب، گزینش و تربیت می شوند؟ آیا اصحاب سنتی مساجد حاضر هستند شرایط و انتظارات نسل جدید را تحمل کنند؟

 

انتظارات اولیه جوان از مساجد

مساجد جوان و مساجد جوان و مسجد

جوان دارای ویژگی های خاصی است که با گذشته تفاوت دارد و بر همین اساس مسجدی را می خواهد که پاسخگوی نیازهای علمی، عاطفی، معنوی و اجتماعی او باشد و حداقل واجد شرایط زیر باشد:

۱- او مایل است وارد خانه خدا بشود و به مصداق حدیث امام زین العابدین علیه السلام که فرمود:«المساجد بیوت الله» فقط برای خدا کرنش کند.

۲- می خواهد تفسیر عملی آیه شریفه:«و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» را در مساجد مشاهده کند و در فضایی بدون تحمیل و خودسانسوری با خدای خود مناجات کند.

۳- از حضور در مسجد و همراهی با امام جماعت و نمازگزاران احساس شعف و شادی کند.

۴- پاسخگوی نیازهای فکری و دینی و مذهبی او باشد.

۵- به دانش و معرفت دینی او بیفزاید.

۶- ایمان و معنویت او را افزایش دهد.

۷- با الگو گیری از اهل مسجد اخلاق و رفتار او متحول شود.

۸-شخصیت، آرمان و عقاید او به رسمیت شناخته شود و مورد احترام قرار گیرد.

۹- امام جماعت و دیگر متولیان مسجد برای «وقت» او ارزش قائل باشند.

۱۰- احساس کند با حضورش در مسجد، موفقیت های او در دیگر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افزایش می یابد.

۱۲- مایل است در مسجد با دوستان و همفکران دینی و سیاسی خود با آزادی و بدون مزاحمت گفتگو کند.

۱۳- مایل استبرای او در مسجد جایگاه و منزلتی در نظر گرفته شود و مانند فرد غریبه وارد مسجد نگردد.

۱۴- او مایل است مسجد برای او مانند جزیره امنی باشد که بدون کشمکش های سیاسی و غوغای دنیوی بتواند حضور معنوی و عرفانی پیدا کند.

این شرایط حداقل هایی است که در صورت فراهم بودن می توان انتظار داشت که جوانان به مساجد جذب شوند.

---------------------------

۱- جوان معاصر، ویژگی ها و انتظارات اولیه او از مساجد. گزیده ای از مقاله محمد جواد ابوالقاسمی در هجدهمین اجلاس سراسری نماز. آبان ۸۸

خوشترین نغمه توحید

نماز در ادبیات شعر نماز

خوشترین نغمه ی توحید نماز است نماز
جلوه ی دولت جاوید نماز است نماز
آسمان شرف و معرفت و عزت را
قمر و اختر و خورشید نماز است نماز
سبب محو کدورت ز سراپرده ی دل
مایه ی رونق امید نماز است نماز
در گذرگاه حوادث ز شبستان وجود
باعث راندن تردید نماز است نماز
دل سرگشته به ظلمتکده ی حیرت را
ز حجاب آنچه رهانید نماز است نماز
به جهانی که خرد در گرو معرفت است
باعث گسترش دید نماز است نماز
پیک فرخنده پی وصل که آورد خبر
به زمستان دل از عید نماز است نماز
«خوش عمل»در گذر از وسوسه ی نفسانی
عقل را مرجع تقلید نماز است نماز.

عباس خوش عمل کاشانی

سوال از رهبر پیرامون نماز

نماز از دید بزرگان رهبری

سوال : شما در دوره ى نوجوانى چه تصورى از خدا داشتيد؟

شما به نوجوانان توصيه مى كنيد كه چگونه با خدا حرف بزنند، چه چيزهايى از خدا بخواهند و رابطه شان با خدا چگونه باشد؟

پاسخ رهبر : عرض كنم كه من دوره ى نوجوانى - يعنى همان دورانى كه تازه از دبستان بيرون آمده و طلبه شده بودم - به دعا و توجه و اينها خيلى اهتمام مى ورزيدم ؛ اما اين را كه چه تصورى از خدا داشتم ، الان نمى توانم چيزى به ياد بياورم كه درباره ى خدا چگونه فكر مى كردم ، كمااين كه انسان درباره ى ذات مقدس پروردگار هم نبايد خيلى فكر كند و راجع به ذات مقدس ‍ پروردگار، در فكر فرو برود.

 

وجود خدا حتى به برهان و استدلال ، احتياج ندارد


وجود خداى متعال ، يك وجود بديهى و روشن و واضحى است كه همه ى وجود يك انسان ، به او گواهى مى دهد؛ يعنى اگر انسان دچار وسوسه نشود و خودش را در وسوسه ها غرق نكند، ذهن انسان ، دل و جان انسان به وجود خدا گواهى مى دهد. واقعا وجود خدا حتى به برهان و استدلال ، احتياج ندارد ؛ اگر چه برهان و استدلال زيادى هم در مورد وجود پروردگار هست .


آنچه كه آن وقت براى من مطرح بود و عملا وجود داشت ، اين بود كه اهل دعا و ذكر و دعاهاى ماءثور و اعمالى كه وارد شده بود، بودم . مثلا يادم است هنوز بالغ نبودم كه اعمال روز عرفه را بجا آوردم . اعمال آن روز، طولانى هم هست - لابد آشنا هستيد؛ خيلى از جوانان با آن اعمال آشنا هستند - چند ساعت طول مى كشد. اعمال ، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع مى شود؛ و اگر انسان بخواهد به همه ى آن اعمال برسد، شايد تا نزديك غروب - روزهاى نه چندان بلند - به طول مى انجامد.

 

دوره ی نوجوانی ، دوره ى انس با معنويات


آن وقت من يادم است كه با مادرم - چون مادرم هم خيلى اهل دعا و توجه و اعمال مستحبى و اينها بود - مى رفتيم يك گوشه ى حياط كه سايه بود - منزل ما حياط كوچكى داشت - آن جا فرش پهن مى كرديم - چون مستحب است كه زير آسمان باشد - هوا گرم بود؛ آن سالهايى كه الان در ذهنم مانده ، يا تابستان بود، يا شايد پاييز بود، روزها نسبتا بلند بود. در آن سايه مى نشستيم و ساعتهاى متمادى ، اعمال روز عرفه را انجام مى داديم . هم دعا داشت ، هم ذكر و هم نماز مادرم مى خواند، من و بعضى از برادر و خواهرها هم بودند، مى خوانديم . دوره ى جوانى و نوجوانى من اين گونه بود؛ دوره ى اُنس با معنويات و با دعا و اينها.

 

اگر كسى معناى نماز را بداند و به نماز هم توجه بكند ، امكان ندارد از نماز خسته بشود


البته ماها آن وقت از يك امتياز برخوردار بوديم كه اگر آن امتياز، امروز در جوانى باشد، دعا و ذكر و نماز براى او شيرين خواهد بود و مطلقا خسته كننده نخواهد بود؛ و آن توجه به معانى است . ببينيد، هر كسى كه از نماز خسته مى شود، يا معناى نماز را نمى داند، يا توجه نمى كند؛ والاّ اگر كسى معناى نماز را بداند و به نماز هم توجه بكند، امكان ندارد از نماز خسته بشود، اصلا امكان ندارد.


اگر كسى معناى دعا، مثلا دعاى ابوحمزه ى ثمالى ، يا دعاى امام حسين در روز عرفه را بفهمد و توجه بكند - كه هر دو خيلى طولانى هستند، و چون گاهى انسان معنا را هم مى داند، اما توجه نمى كند و ذهنش جاهاى ديگر مى رود - امكان ندارد از اين دعاى به اين بلندى خسته بشود؛ يعنى اين گفتگويى كه در اين دعا انجام گرفته ، بين اين بنده ى برگزيده و شايسته و بامعرفت ، و خدا، اين قدر پُرجاذبه و نافذ و حقيقى است - يعنى بيان كننده ى آن خواستهاى فطرى انسان است - كه امكان ندارد كسى هيچ وقت از آن خسته بشود. من توصيه ام به جوانها اين است كه عبادت را با توجه انجام دهند. من اصرار نمى كنم كه زياد عبادت كنيد؛ نه ، شما خواستيد زياد عبادت كنيد، خواستيد كم عبادت كنيد، ولى آنچه انجام مى دهيد، با توجه باشد.


البته همه بايد عبادت واجب را انجام بدهند، آن كه قابل اغماض و اينها نيست ؛ هر كسى بايد عبادت واجبش را انجام بدهد، عبادات واجب ، چيزى هم نيست ، فقط هفده ركعت نماز در شبانه روز، عبادت واجب ماست ؛ كه اين چيز زيادى نمى شود - هفده تا يك دقيقه ، يا حداكثر هفده تا دو دقيقه - چيزى نمى شود.

 

توصیه رهبر به جوانها : انجام مستحبات با توجه باشد.

سایت شناخت رهبری

نماز در فرهنگ نامه

نماز

  • پرستش, نیاز, سجود, بندگی‌واطاعت, اظهاربندگی, واطاعت, ازفرائض‌دین, عبادت‌مخصوص‌وواجب‌مسلمان
  • ( اسم ) 1 - سر فرود آوری برای تعظیم سجده . 2 - عبادت مخصوص مسلمانان که بطور وجوب پنج بار در شبانه روز ادا کنند صلاه ( صلوه ) . توضیح نام نمازهای شبانه روزازین قراراست : 1 - نمازصبح 2 - نماز ظهر 3 - نماز عصر 4 - نماز مغرب 5 - نماز عشائ .یا ترکیبات اسمی : نماز آدینه .نماز جمعه .یا نماز آفتاب گرفتن . نماز کسوف.یا نماز آ یات.هرگاه آفتاب یا ماه بگیرد یا کسوف و خسوف یا زلزله شود و یا هر حادثه آسمانی وطبیعی که باعث بیم و وحشت مردم گردد نماز آیات واجب میشود و آن دو رکعت است . یا نماز استخاره . نمازی است بدور کعت به نیت استخاره . یا نماز اشراق . صلاه ضحی نماز چاشت . یا نماز استسقائ نماز باران خواستن .خواندن این نمازهنگام کم شدن آب رودخانه ها و کمی باران مستحب است و کیفیت آن مانند نماز عید است جز آنکه بجای قنوت از خداوند تعالی خواهند و باریدن باران را مسئلت کنند .یا نماز بامداد . نماز صبح . یا نماز پسین . نماز عصر . یا نماز پیشین . 1 - نماز ظهر . 2 - ظهر و دقایق ساعت نخستین بعد از ظهر.یا نماز تسبیح .نمازی است که کیفیت آن مانند نماز جعفر است صلاه تسبیح .یا 1 - نماز ظهر.تهجد .نماز شب صلاه تهجد . یا نماز جعفر . نمازی است که گویند پیغمبر آنرا به جعفر بن ابی طالب تعلیم فرمود آن چهار رکعت است بدو تشهدود و دو سلام با کیفیتی مخصوص که در کتب ادعیه ثبت است. یا نماز جمعه .نمازی که روز جمعه گزارند. اهل سنت آنرا واجب و شیعه آنرا در غیبت امام مستحب دانند نماز آدینه .یا نماز چاشت . صلاه الاوابین صلاه ضحی . یا نماز حاجت . نمازی که بهنگام در خواست حاجتی از خدا خوانند و آن دور کعت است . یا نماز خسوف . نمازی که بهنگام خسوف ( ماه ) خوانند صلاه خسوف . یا نماز دیگر. 1 - نماز عصر. 2 - طرف عصر تا نزدیک غروب .یا نماز شام .نماز مغرب .یا نماز شب.نمازی به هشت رکعت که وقت خواندن آن از آخر شب تا فجر است صلاه الیل . یا نماز شکسته . نماز قصر. یا نماز صبح . نمازی که صبح خوانند و آن شامل دو رکعت است نماز بامداد دوگانه صلاه الفجر صلاه صبح . یا نماز ظهر . نمازی که بلافاصله بعد از ظهر خوانند و آن شامل چهار رکعت است نمازپیشین صلاه الاولی صلاه ظهر . یا نماز عشائ .نمازی که بشب خوانند پیش ازخفتن و آن شامل چهاررکعت است نماز خفتن صلاه العتمه صلاه العشائ . یا نماز عصر . نمازی که بهنگام عصر خوانند و آن شامل چهار رکعت است نمازدیگر صلاه العصر صلاه الوسطی . یا نماز عید فطر . نمازی که در روز عید فطر خوانند. یا نماز عید قربان . نمازی که در روز عید قربان خوانند . یا نماز عیدین . نماز عید فطر و نماز عید قربان . یا نماز قصر . نماز واجب که مکلف بسبب مسافرت باید شکسته و کوتاه خواند صلاه المسافر نماز کوتاه نماز سفر صلاه القصر . یا نماز کسوف .نمازی که بهنگام کسوف ( آفتاب ) خوانند صلاه کسوف صلاه الکسوف . یا نماز مغرب . نمازی که بهنگام غروب خوانند و آن شامل سه رکعت است نمازشام صلاه المغرب صلاه العشائ الاولی . یا نماز میانگین . نماز ظهر: و دلیل ایشان این است که نماز بمیانه روز است برای آنش نماز میانین میخواند . ترکیبات فعلی : نماز بپای داشتن . اقامه نماز نمازگزاردن : ولیقیمون الصلوه و نماز بپای میدارند بهنگام خویش . یا نماز بکمر زدن . بهنگام واداشتن طرف بگزاردن نماز از روی توهین گویند : لنگ ظهر است.پس کی پا میشوی نمازت رابکمرت بزنی ? یا بکمر کسی زدن نماز . نفرینی است کسان را : نماز بکمرش بزند که مال مردم را میخورد .

بانگ نماز

  • اذان گلبانگ محمدی

نماز آوردن

  • تعظیم کردن 0 سجده کردن 0 سر فرود آوردن 0 اظهار بندگی و اطاعت را 0

نماز بستن

  • تکبیره الاحرام گفتن

نماز خوان

  • نمازی که نماز خواند 0 نماز گزار 0

نماز خواندن

  • نماز کردن 0 نماز گزاردن

نماز شکستن

  • قطع کردن قرائت نماز را پیش از رسیدن به آخر آن 0 نماز را بر هم زدن و نا تمام گذاشتن 0

نماز شکن

  • مبطل نماز

نماز گاه

  • دهی است از دهستان سامن شهرستان ملایر در 12 هزار گزی جنوب شهر ملایر 0 در جلگ. معتدل هوائی واقع است آبش از قنات محصولش غلات و صیفی شغل اهالی زراعت و قالی بافی است 0

نماز گذاردن

  • نماز خواندن 0 نماز گزاردن