loading...
قدمگاه عاشقی
. بازدید : 263 سه شنبه 26 اسفند 1393 نظرات (1)

نماز مسافر

نماز مسافر

آنچه در زیر می‌آید، درس ۵۱، ۵۲ و ۵۳ از جلد اول «رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
در این مجموعه‌ی آموزشی، علاوه بر موارد موجود در رساله‌ی «اجوبة الإستفتائات»، استفتائات جدید نیز اضافه و از جزوه‌های دروس خارج فقه معظم‌له نیز بهره گرفته شده است، تا بر غنای آموزشی مجموعه،‌ بر طبق اسلوب و بیان معظم‌له اضافه شود.
شایان ذکر است که دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای این رساله‌ی آموزشی را تأیید و عمل به آن را مجزی اعلام کرده است.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، دروس این رساله‌ی آموزشی را برای استفاده مقلدان، به مرور منتشر می‌کند.


* وجوب قصر در سفر
در سفر باید نماز چهار رکعتی را با شرایطی که ذکر خواهد شد قصر (دو رکعت) خواند.
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وجوب قصر فقط در خصوص نمازهای روزانه‌ی چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است، و نماز صبح و مغرب قصر نمی‌شود.

* شرایط نماز مسافر
مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد:
شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنابراین اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله‌ی آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آنجا به اندازه‌ی مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند.
شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی‌شود،هر چند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
شرط چهارم: قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می‌خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند نداشته باشد.
شرط پنجم: سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنابراین اگر سفر او معصیت و حرام باشد، اعم از این که خود سفر حرام باشد، مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد، مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.

. بازدید : 124 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

حکم نماز جماعت چیست؟ بنده در منطقه سنی نشین زندگی می کنم. آیا می توانم با آنها در نماز جماعت شرکت کنم؟ چه طور این کار را انجام بدهم؟

حکم نماز جماعت:
نماز جماعت از مهم ترین مستحبّات و از بزرگ ترین شعایر اسلامى است. و در روایات، فوق العاده روى آن تکیه شده است و مستحب است نمازهاى واجب خصوصاً نمازهاى یومیه را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا، خصوصاً براى همسایه مسجد و کسى که صداى اذان مسجد را مى‏شنود بیشتر سفارش شده است‏.[1]
اقتداء به امام جماعت اهل سنت را اکثر مراجع معظم تقلید شیعه جایز دانسته اند. فتوای برخی از آنان به شرح زیر است:
حضرات آیات:
امام خمینی ره: شیعیان، می توانند به امام جماعت اهل تسنّن اقتدا نمایند.[2]
خامنه ای: مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد. و سجده بر فرش و مانند آن هم به جهت حفظ وحدت جایز است.[3]
خوئی ره و تبریزی ره: جایز است شرکت کردن در مساجد اهل سنت و بجا آوردن نماز با اهل سنت صحیح است، به شرط این که قرائت نماز را خود اقتدا کننده بخواند.[4]
تبریزی ره:اگر برای نماز در مکانی از مسجد اهل سنت بایستد که قسمتی از آن سنگی باشد که می توان بر آن سجده کرد، واجب است بر همان سنگ سجده کند.[5]
 

[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج 1، ص 767 – 768، م 1399.
[2] استفتائات حضرت امام خینی (ره)، ج 1، ص 279، س 484، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1380ش؛ امام خمینی، الرسائل العشر، ص 64، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ‏قم، چاپ اول، 1420ق.
[3]. حسینی خامنه‌ای، سید علی، اجوبة الاستفتاءات، ص 120 – 121، س 599، 600 و 601، دفتر معظم له، قم، چاپ اول، 1424ق.  
[4] خوئی، سید أبو القاسم،‏صراط النجاة (مع حواشی التبریزی)، ج ‏3، ص‏ 74،مکتب نشر المنتخب‏، قم، چاپ اول، 1416ق.
[5] همان.
.:اسلام کوئست:.
. بازدید : 154 جمعه 25 بهمن 1392 نظرات (0)

 

نماز را در هواپیما که نا قبله معلوم است و نه طمأنینه حاصل میشود چگونه باید خواند؟

 آیة الله خامنه ای

جواب:در هواپيما مى‌توان اين دو را مراعات كرد و نماز خواندن با مراعات قبله و طمأنينه صحيح است.

آیة الله مظاهری:
جواب:اگر مجبور باشد به هر نحو بخواند صحیح است و قضا هم ندارد.

آیة الله مکارم شیرازی:
جواب:جهت قبله را می توانید از میهمانداران هواپیما سؤال کنید و تکانهای مختصر هواپیما ضرری به نماز نمی زند و اگر ندانند به یک سو نماز بخوانید.

آیة الله روحانی:
جواب:چنانچه وقت وسعت دارد و تمکن دارد که نماز رو به قبله و بقیه شرایط نماز بعد از پیاده شدن از هواپیما به جا آورد و اگر وقت تنگ است باید نماز در هواپیما بخواند بدون طمانینه و اگر جهت قبله معلوم یا مظنون است باید به آن طرف بخواند و اگر مشکوک است به هر طرف بخواند کافی است.

آیة الله صافی گلپایگانی:
جواب:در صورت امکان به چهار طرف نماز بخواند و اگر ممکن نشد به هر طرف که ممکن است نماز بخواند و در مورد طمأنیه در فرض سوال اگر وظیفه اش خواندن نماز در آن حال بوده اعاده لازم نیست ولی بهتر است.

آیت الله شا هرودی:
جواب : در عصر حاضر براي اداء نماز چنانچه در تنگي وقت باشد مي توان قبله را بدست آورد چون از خلبان و کمك خلبان مي توان پرسيد

 

وطمأنينه نيز حاصل مي شود

منبع: هیئت محبین قرآن و عترت

 

 

. بازدید : 130 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

 

وقت مخصوص و مشترک
وقت مخصوص و مشترک برای اشخاص فرق می‌کند؛ به طور مثال، اگر به اندازه خواندن دو رکعت نماز از اول ظهر بگذرد، وقت مخصوص نماز ظهر کسی که مسافر است، تمام شده و داخل وقت مشترک می‌شود و برای کسی که مسافر نیست، باید به اندازه خواندن چهار رکعت نماز بگذارد.
وقت مخصوص نماز صبح
اول وقت آن آغاز پهن شدن سفیده صبح و آخر وقت مخصوص نماز صبح هنگام طلوع خورشید می‌باشد.

وقت فضیلت نماز صبح
از اول وقت تا شروع سرخی شفق در طرف مشرق وقت فضیلت نماز صبح است. [۱]
اول و آخر وقت نماز ظهر
از زوال ظهر، هنگامی که سایه شاخص به طرف مشرق شروع به زیادتر شدن کند وقت نماز ظهر و به مقدار چهار رکعت مانده به مغرب آخرین وقت اقامه نماز ظهر می‌باشد.
وقت مخصوص نماز ظهر
از اول ظهر به اندازه چهار رکعت وقت مخصوص نماز ظهر می‌باشد. [۲]
وقت فضیلت نماز ظهر
از اول زوال ظهر تا اینکه سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود. [۳]
وقت مشترک نماز ظهر با نماز عصر
پس از وقت مخصوص نماز ظهر تا چهار رکعت مانده به‌مغرب را وقت مشترک گویند.
اول و آخر وقت نماز عصر
پس از نماز ظهر (به مقدار چهار رکعت از اول زوال گذشته) تا مغرب.
وقت فضیلت نماز عصر
از زمانی که سایه شاخص چهار انگشت شود تا آنکه سایه شاخص دو برابر خود شاخص گردد.
وقت مخصوص نماز عصر
به مقدار چهار رکعت مانده تا مغرب.
اول و آخر وقت نماز مغرب
از مغرب (زمان از بین رفتن سرخی پس از غروب آفتاب در طرف مشرق) تا به مقدار چهار رکعت مانده به نیمه شب.
وقت مخصوص نماز مغرب
از اول مغرب به اندازه سه رکعت نماز. [۴]
وقت فضیلت نماز مغرب
از اول مغرب تا زوال سرخی طرف مغرب.
وقت مشترک نماز مغرب با نماز عشاء
پس از وقت مخصوص نماز مغرب تا چهار رکعت مانده به نیمه شب.
اول و آخر وقت نماز عشاء
پس از نماز مغرب (به مقدار سه رکعت از اول مغرب گذشته) تا نیمه شب.
وقت فضیلت نماز عشا
از زوال سرخی طرف مغرب تا یک سوم شب. [۵]
وقت مخصوص نماز عشاء
به مقدار چهار رکعت مانده تا نیمه شب.
(اگر کسی نماز مغرب و نماز عشا را از نیمه شب تأخیر انداخت از روی ناچاری مانند خواب، یا فراموشی و مانند آن، یا عمدا" تأخیر انداخته باشد. احتیاط این است که تا طلوع فجر، نماز مغرب و عشار را به قصد مافی‌الذمه بخواند واگر تا طلوع فجر، به مقدار هر دو نماز وقت باقی نمانده باشد احتیاطا" نماز عشا را به جا آورد و احتیاط بیشتر این است که نماز مغرب و عشاء را پس از وقت به ترتیب قضا کند). [۶]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱.    تحریر الوسیلة ج۱،‌ ص۱۳۸.   

۲.    تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۳۷-۱۳۸.   

۳.    تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۳۸.   

۴.    تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۳۸.   

۵.    تحریر الوسیلة‌ج۱، ص۱۳۸.   

۶.    تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۳۸.   

منبع: ویکی فقه

. بازدید : 227 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (2)
از آن جا که حوادث طبیعی مانند: خورشید گرفتگی , ماه گرفتگی و زمین زلزله از بدیهیات است و برای این بدیهیات دین مبین اسلام نماز آیات را واجب دانسته و ما باید مانند نماز های یومیه با کمی تفاوت در نحوه ی اجرای آن, باید به نماز آیات عمل کنیم لذا لازم است احکام مربوط را با توجه به نظر مرجع خود که با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه اطلاع رسانی این بزرگواران به دست مارسیده است را فرا بگیریم و به منسه اجرا در بیاوریم.
نظر حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در مورد نحوه و چگونگی عمل به نماز آیات:

 
س ۷۱۱: نماز آیات چیست و علت شرعى وجوب آن کدام است؟
ج: نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند؛ تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏ شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ‏اى که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.
 
Image result
 
س ۷۱۲: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟
ج: به چند صورت مى ‏توان آن را بجا آورد:
صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله الرحمن الرحیم به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏ اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
صورت سوم: یکى از رکعت‌ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.
صورت چهارم: سوره ‏اى را که آیه ‏اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده نموده و یک سوره یا آیه ‏اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
 
Image result
س ۷۱۳: آیا وجوب نماز آیات اختصاص به کسانى دارد که در شهر وقوع حادثه هستند و یا شامل همه مکلفینى که از آن مطلع شده‏ اند هرچند در آن شهر نباشند نیز مى‏ شود؟
ج: وجوب آن مختص کسانى است که در شهر وقوع حادثه هستند و کسى هم که در شهر متصل به شهرى که حادثه در آن رخ داده، به‌طورى که مانند یک شهر محسوب شوند، زندگى مى ‏کند، حکم آنها را دارد.
 
Image result
س ۷۱۴: اگر شخصى هنگام وقوع زلزله بیهوش باشد و بعد از وقوع آن به هوش آید، آیا نماز آیات بر او واجب است؟
ج: اگر علم به وقوع زلزله پیدا نکند تا اینکه زمان متصل به وقت وقوع آن بگذرد، خواندن نماز آیات واجب نیست، اگرچه احتیاط آن است که بجا آورد.
Image result
س ۷۱۵: بعد از وقوع زلزله در منطقه‏ اى، غالباً در مدت کمى ده ها پس لرزه رخ مى‏ دهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟
ج: هر زلزله ‏اى، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آیات جداگانه‏ اى دارد.
Image result
س ۷۱۶: اگر مرکز زلزله نگارى، وقوع لرزش هاى خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقه ‏اى که ما زندگى مى ‏کنیم، اعلام نماید، ولى ما اصلاً آنها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نماز آیات بر ما واجب مى ‏شود یا خیر؟
ج: اگر هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نکنید، نماز آیات بر شما واجب نیست.
 
 
 
در ادامه نظر سایر مراجع را مطالعه بفرمایید...

تعداد صفحات : 6

درباره ما
به نام خدا
بازديد کننده گرامي، سلام. به وبلاگ قدمگاه عاشقی خوش آمديد.
در این قدمگاه، سعی کردیم تا به بیان روشن و جدیدی از نماز، مساجد، ارتباط جوان با نماز، آموزش کودکان و مسائل نوین آن بپردازیم.
اخلاق در مسجد، آداب نماز، آثار نماز، نماز و جامعه و مسائل کاربردی نماز، جوانان و ارتباط با نماز و مساجد و بررسی و آسیب شناسی مسائل نماز از جمله دغدغه های مطرح در این وبلاگ خواهد بود...
در این راه کمک ها و نظرات خود را از ما دریغ نفرمایید...
در نوشتن مطالب این وبگاه، سعی کردیم تا حتی الامکان از مطالب تولیدی و یا کتب معتبر استفاده نماییم. پیشنهاد میکنیم از بخش موضوعات، مطالب مورد نظر خود را یافته و مطالعه نمایید.
اطلاعات کاربری
کانال ما در تلگرام

پیشخوان کتاب
حمایت

آمار سایت
  • کل مطالب : 323
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 140
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 785
  • باردید دیروز : 510
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,082
  • بازدید ماه : 6,842
  • بازدید سال : 45,956
  • بازدید کلی : 315,380
  • کلیپ هفته
    فعلا