loading...
قدمگاه عاشقی
. بازدید : 180 سه شنبه 27 اسفند 1392 نظرات (2)

 

 

چگونه کودکان خود را با مسجد آشنا و مانوس کنیم؟

اصولا کودکان وقتی با یک موضوع مانوس می شوند که حس خوبی نسبت به آن پیدا کرده باشند. تجربه ای که در گذشته برایشان صورت گرفته و یادآوری این تجربه و خاطره برایشان دل انگیز شده است و یا تکرار یک واقعه زیبا و دوست داشتنی که هنوز هم ادامه دارد.

در چند مطلبی که به تدریج خواهیم نوشت، راه هایی برای تشویق کودکان به نماز و ترویج فرهنگ شرکت در مسجد و نماز جماعت پیشنهاد خواهیم کرد.

وقتی کودک برای اولین بار به مسجد برده می شود، اولین برخورد های اهل مسجد، جزو مهم ترین موارد به حساب می آید. همچنین واکنش های خانواده و والدین نسبت به شرکت او در یک اجتماع بزرگتر، محرک بزرگ دیگری است که باید به آن توجه شود.

گاه می بینیم کودکان و در مرتبه بعد، نوجوانان نسبت به مسجد بی علاقه می شوند.

گاهی میتوان علت این امر را در موارد ذکر شده جست و جود کرد. اگر ما محرک قوی در اولین برخورد فرزند خود به مسجد به او بدهیم، دیگر نیازی نیست که مدام به او بگوییم به مسجد برو، بلند شود به مسجد برویم، از پای بازی و رایانه ات بلند و و آماده شو و....

برای مثال، وقتی ما برای مسجد رفتن فرزندمان جایزه ای تعیین می کنیم، و می گوییم چون امشب بچه خوبی بودی و به مسجد آمدی و خوب هم رفتار کردی، این جایزه را برایت می خرم... یا وقتی در جمع فامیل قرار میگیریم، او را بین جمع با دادن هدیه یا تعریف کردن از او به ویژه جلو فامیل های نزدیک و فرزندان هم سن و سال او، تشویق کنیم و او را متوجه کنیم که این امر او چقدر زیبا بوده و او را متمایز کرده است. کودکان دوست دارند از سایر دوستان خود متمایز شوند و برتر و بالاتر باشند.

جایزه ای که برای او میخریم باید متناسب با عملی باشد که انجام داده. مثلا هیچگاه خریدن یک بازی یا فیلم خارجی و یا برچسب های خارجی و عروسک های نامناسب نمی تواند ارتباط خوبی بین عمل کودک و جایزه ای که برده است، برای او برقرار کند. هدیه یه قرآن کوچک(اگر سواد خواندن دارد)، خریدن آنچه او دوست دارد و مطابق فطرت دینی او هم هست مانند دفترهای زیبا و مناسب، نرم افزار و بازی های دینی، بازی فکری دینی و ...

در این صورت کودک را هم به گونه ای بار می آوریم که از وسایل و بازی های متناسب با دین استفاده کند و اینچنین ذائقه او را شکل می دهیم و هم او را تشویق کرده ایم تا دفعات شرکت در نماز جماعت او به میل خودش افزایش یابد.

اما توجه کنیم که نباید او را به گونه ای بار بیاوریم که انتظار داشته باشد با هر بار شرکت در نماز جماعت باید برایش جایزه ای خریده شود. و نماز را مساوی با جایزه نداند. چرا که در این صورت، بعد از مدتی خود والدین خسته شده و از خرید جایزه سر باز می زنند و نتیجه آن ممکن است لجبازی باشد یا موارد دیگر.

پس لازم است برای ایجاد یک خاطره خوش در ذهن کودک، اعتدال را رعایت کنیم. لازم نیست زیاد برایش خرج کنیم و یا هر روز به فکر یک جایزه باشیم یا به او هر بار قول خرید دهیم. لازم است یک زمان مناسب مثلا عید یا روزی که فامیل دور هم جمع می شوند و مواردی از این قبیل را انتخاب کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ldvlp در تاریخ 1393/01/11 و 20:57 دقیقه ارسال شده است

شکلک

این نظر توسط اصفهانی نژاد در تاریخ 1392/12/27 و 20:04 دقیقه ارسال شده است

سلام.
زیبا بود.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
به نام خدا
بازديد کننده گرامي، سلام. به وبلاگ قدمگاه عاشقی خوش آمديد.
در این قدمگاه، سعی کردیم تا به بیان روشن و جدیدی از نماز، مساجد، ارتباط جوان با نماز، آموزش کودکان و مسائل نوین آن بپردازیم.
اخلاق در مسجد، آداب نماز، آثار نماز، نماز و جامعه و مسائل کاربردی نماز، جوانان و ارتباط با نماز و مساجد و بررسی و آسیب شناسی مسائل نماز از جمله دغدغه های مطرح در این وبلاگ خواهد بود...
در این راه کمک ها و نظرات خود را از ما دریغ نفرمایید...
در نوشتن مطالب این وبگاه، سعی کردیم تا حتی الامکان از مطالب تولیدی و یا کتب معتبر استفاده نماییم. پیشنهاد میکنیم از بخش موضوعات، مطالب مورد نظر خود را یافته و مطالعه نمایید.
اطلاعات کاربری
کانال ما در تلگرام

پیشخوان کتاب
حمایت

آمار سایت
  • کل مطالب : 323
  • کل نظرات : 90
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 97
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 226
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 439
  • بازدید ماه : 232
  • بازدید سال : 39,346
  • بازدید کلی : 308,770
  • کلیپ هفته
    فعلا